“Choice has been successfully manipulated by the status quo.”

Der Gipfel in Rio war eine große Entäuschung. Auch wenn der Bundesumweltminister Optimismus verbreitet. Am Ende – das ist das Ergebnis – kommt es auf das Engagement von jedem von uns an.

Manchmal muss man den Horizont wechseln, um den Blick auf die aktuelle Lage aufzufrischen. Nach Nordwest-Amerika zum Beispiel. Zu einem der wenigen Gebiete auf der Welt, in denen Regenwald in einer gemäßigten Klimazone wächst. Viele Menschen dort haben einen besonderen Bezug zum Wald. Und oft gibt es deshalb Konflikte. Für die einen ist der Wald Industrie: für die Holz- und Papierherstellung. Für andere ist es ein einzigartiger Raum zum Leben: mit einer Lebensqualität, nach der sich viele Städter sehnen.

Mitten in diesem Spannungsfeld, auf Hornby Island in der Strait of Georgia nordwestlich von Vancouver,  arbeitet der Bildhauer Alastair Heseltine. Die Natur ist sein Arbeitsraum, Holz das Material seiner Werke, der Wald seine Inspirationsquelle.

von Alastair Heseltine

“The forest here grows fast and very tall, there is always a canopy and it becomes very enveloping, quiet, full of oxygen, changing shapes of light and shade relax the mind. It’s not hard to understand that there are forces present outside of my little head and that the material world is a gift.” 

antrobius: More and more people live in cities today. Agriculture and forestry have become more and more industrialized. Anyone can explore the world on a tablet and doesn’t need to leave the house anymore. How do you think could people find a new connection to nature?

“Nature is in our own bodies. Caring for ourselves and others in any way connects with nature. Any kind of reflective awareness connects with nature.”

antrobius: How would you describe the sense of community on Hornby Island and what could we urban people learn from it?

“The Hornby community as a whole has quite a high tolerance of individual autonomy. I am not sure if it is any different in the cities, but that has always been something I am grateful for. Having more physical space engenders a wider sense of space and time – so people here are generally slower and less pressured. It’s the mirror opposite of the constant stimulation in urban life. Perhaps people just have to understand that it is a real option to become at times like this.”

antrobius: It strikes me that people cherish nature in a somewhat romantic sense – but then nobody really cares that worldwide a lot of forest is destroyed. Protest about better climate politics before Rio+20 was hardy heard. Why?

“I think romanticism is a partial step and perhaps the best many people can do given their circumstances.  I think the real problem is wired very deeply into human society and mind: the option of choice has been successfully subverted and manipulated by the status quo.”

 

Um seine Kunst finanziell zu unterstützen, flechtet Alastair diese Hütten für Kinder. Aus Zedernholz. “I find commissions like this inform future art work, in that they are always expanding the possibility of what is possible technically. They are built from cedar branches which do not break down in the wet weather like other saplings. This is the first time that I have transferred a willow sculpture technique that I call ‘Huldreforming’  to these materials.”

 

Heseltines geflochtene Skulpturen fügen sich auf verspielte und grazile Weise in die Welt im pazifischen Nordwesten ein: sie sind offensichtlich menschlich gefertigt und nehmen auch handwerkliche Motive auf – so erinnern die Körbe an Fischnetze oder Reusen. Doch am Ende sind Heseltines Skulpturen in Harmonie mit der Natur.